تکنیک هایی برای بالا بردن هوش بچه ها

به گزارش وبلاگ معماری، زندگی امروز- هوش هیجانی یکی از انواع هوش است که برخورداری از آن، نشانه داشتن بلوغ عاطفی فرد و یکی از شاخص های مهم برای موفقیت در زندگی و روابط بین فردی است. تعریف این هوش به طور ساده یعنی درک کردن احساسات خود و دیگران و مدیریت کردن هیجانات. نکته مهم برخورداری از این هوش این است که، داشتن ضریب هوشی بالا به معنای داشتن هوش هیجانی نیست.

تکنیک هایی برای بالا بردن هوش بچه ها

ممکن است فردی ضریب هوشی بالایی داشته باشد و در واقع فردی باهوش باشد، اما از هوش هیجانی ضعیفی برخوردار باشد و نتواند زندگی شخصی، روابط و احساسات و هیجانات خود را مدیریت و کنترل کند. بدین منظور والدین وظیفه دارند جهت ارتقای هوش هیجانی فرزند خود، اقداماتی از این قبیل را انجام دهند:

1 )آرام باشید و آرامش را به کودک یاد دهید

اضطراب خودتان را کاهش دهید تا از مضطرب بودن کودک تان هم جلوگیری نموده باشید. هری استاک سالیوان روان شناسی ست که نظریه ای مبنی بر به ارث بردن اضطراب از والدین را ارائه نموده است. تحقیقات نشان می دهند که تماس لمسی والدین، صدا و حتی حرکات آنها می تواند اضطراب نوزاد را کاهش یا افزایش دهد. بعلاوه به کودک خود یاد بدهید که چگونه خودش را آرام کند. کودک، معنای آرامش بخشیدن را از والدین می آموزد و یاد می گیرد که چگونه احساسات و هیجانات خود را کنترل کند و چگونه خود را در برابر مسائل، آرام نگه دارد .

2 ( توانایی حل مسئله را آموزش دهید

به کودک خود بیاموزید که چگونه مسائلش را حل نماید. اغلب وقتی بچه ها احساس نمایند درک می شوند، راحت تر می توانند مشکلا ت شان را قبول و حل نمایند. البته گاهی اوقات پیش می آید که کودک برای این کار، به یاری والدین خود نیز احتیاج دارند. برترین کاری که می توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا آنها، خودشان برای حل مسائل، سراغ تان بیایند و یاری بخواهند .

3 ( احساسات شان را تایید کنید

احساسات فرزندتان را بپذیرید و آن را تایید کنید. به او بگویید که نمی تواند احساساتش را انتخاب کند اما باید یاد بگیرد که با آن احساسات، چه کند و چگونه آنها را بروز دهد .

4 ) هم دردی و هم دلی کنید

با او همدردی کنید. زمانی که برای احساس ناراحتی یا عصبانیت فرزند خود، نمی توانید کاری انجام دهید، برترین کار، هم دردی و هم دلی با اوست. انسان ها، وقتی بدانند کسی هست که آنها را درک کند، راحت تر با مسائل احساسی خود، کنار می آیند. هم دردی کردن، به کودک یاری می نماید که متوجه گردد زندگی، احساسی خطرناک یا شرم آور نیست و همه، در زندگی خود با احساسات متفاوت درگیرند؛ بعلاوه او، هم دردی کردن با دیگران را یاد می گیرد. شما می توانید از چنین جمله هایی نیز یاری بگیرید: می دانم سخت است که دست از بازی بکشی و بیایی با هم شام بخوریم اما حالا زمان شام خوردن است .

5 ) دست از تحقیر کردن بردارید

به جای نادیده گرفتن یا تحقیر کردن احساسات فرزندتان، به او اجازه دهید آنها را بیان کند؛ برای مثال، به او نگویید زخمی به این کوچکی که درد ندارد. با او طوری رفتار کنید که بتواند احساساتش را برایتان بازگو کند. نادیده گرفتن و بی محلی کردن به خشم و ناراحتی او، سبب نمی گردد دردهایش را فراموش کند، بلکه باعث می گردد احساساتش را درون خود بریزد. این احساسات نابود نمی شوند و دنبال راهی برای بروز می گردند و ممکن است خود را به صورت کابوس، اضطراب و شب ادراری نشان دهند .

6 ( مستمع خوبی باشید

به احساسات و هیجانات کودک تان، گوش دهید. اغلب اوقات بچه ها احتیاج دارند احساسات شان را برایتان بازگو نمایند و شما آنها را بشنوید. این کار به آنها یاری می نماید تا با احساس خود کنار بیایند و آن را رها نمایند. می توانید از جمله هایی مانند من کنارت هستم. می توانی با من صحبت کنی یا می دانم آن قدر ناراحت و عصبانی هستی که دلت می خواهد فریاد بزنی و گریه کنی. من هم گاهی وقت ها، این طوری می شوم بهره ببرید .

7 ( بازی شاید… را جدی بگیرید

بازی شاید… یکی از بازی های جالبی است که به کودک یاری می نماید احساسات گوناگون را درک کند. وقتی که در خیابان یا جاهای عمومی هستید یا حتی موقع دیدن تلویزیون، موقعی که کسی را غمگین، خرسند یا متعجب می بینید، این بازی را آغاز کنید. اجازه دهید هر کس، علت احساسات او را حدس بزند: شاید او دیر به محل کار خود رسیده است، شاید با کسی، بحث نموده است، شاید از کسی هدیه گرفته است که لبخند بر لب دارد و

8 ( الگو باشید

برترین الگو برای آنها باشید. بچه ها چیزهایی که می بینند را انجام می دهند؛ بنابراین الگویی کامل برای او باشید. آیا شما وقتی عصبانی هستید، کسی را کتک می زنید یا صدای خود را بلند می کنید؟ آیا می توانید هنگام جر و بحث، آرامش خود را حفظ کنید؟ آیا با دیگران، احساس همدردی می کنید؟ همه این کارها را او از شما یاد می گیرد .

9 ( درباره اتفاقات دردناک سکوت نکنید

حرف زدن در خصوص اتفاقات دردناک و ناخوشایند را به او یاد دهید. این کار به کودک یاری می نماید در مواقعی که با اتفاقات دردناک روبرو می گردد، احساسات خود را بیان کند و این حس ناخوشایند و غم انگیز را درون خود نگه ندارد. زیرا نگه داشتن احساسات دردناک درون کودک منجر به انواع صدمات روحی و جسمی در او می گردد .

10 ( از احساسات خودتان حرف بزنید

زمانی برای تفریح و شناخت احساسات، در نظر بگیرید. یادتان باشد که کتاب ها و فیلم ها، تنها برای تفریح نیستند. هنگامی که با کودک تان کتابی را می خوانید یا فیلمی را دیدن می کنید، از او در خصوص اتفاقاتی که در کتاب اتفاق افتاده و شخصیت ها، بپرسید و درباره چیستی و چرایی این احساسات با او تبادل نظر کنید .

منبع: شفقنا

منبع: زندگی روز

به "تکنیک هایی برای بالا بردن هوش بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک هایی برای بالا بردن هوش بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید