آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 پرفروش ترین گوشی های اپل در سه ماه گذشته بودند

به گزارش وبلاگ معماری، با توجه به اطلاعاتی که منتشر شده است، دو گوشی آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 توانستند بیشترین مقدار فروش را در بین محصولات مبتنی بر iOS داشته باشند.

آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 پرفروش ترین گوشی های اپل در سه ماه گذشته بودند

اپل طی چند سال گذشته سود بسیار خوبی را از گوشی های آیفون به دست آورد. بخش بزرگی از این سود را هم مدیون مدل های استاندارد یعنی آیفون 11، آیفون XR و آیفون 12 است که در بدو ورود توجه بسیاری از کاربران را به خاطر قیمت مناسب و قابلیت های سخت افزاری عالی به خود جلب می کردند. اما اینطور که به نظر می رسد، این بار یک رقیب جدی هم برای مدل های استاندارد پیدا شده و آن هم گران قیمت ترین آیفون موجود یعنی آیفون 12 پرو مکس است.

اپل می خواهد حدود 11 روز دیگر، گزارش سومین سه ماه اقتصادی خود را هم اعلام کند اما بعید به نظر می رسد پیروزیتی که شرکت در دومین سه ماه اقتصادی به دست آورد بار دیگر تکرار گردد. در آن سه ماهی که گذشت، شرکت آمریکایی پیروز شد مقدار عایدی خود را 65.5 درصد به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش دهد و در این بین مقدار فروش آیپدها هم 79 درصد رشد داشت. در سه ماه سوم اما اولین باری خواهد بود که فروش آیپد پرو 2021 مجهز به تراشه تازه M1 هم محاسبه خواهد شد و انتظار داریم تأثیر زیادی هم در سود به دست آمده داشته باشد.

از آنجایی که در این هفته سهام اپل در بورس افزایش تاریخی داشته، سرمایه گذاران معتقدند شرکت کوپرتینویی در تاریخ 27 جولای (5 مرداد) خبرهای خوبی از مقدار فروش خود خواهد داشت. اما مؤسسه تحقیقاتی Consumer Intelligence Research Partners منتظر نماند و تحلیل خود را از عملکرد گوشی های سری آیفون 12 در بازه زمانی آوریل تا ژوئن بیان کرد. اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد از یک نظر سنجی بین 500 کاربر گوشی های آیفون، آیپدها، ساعت هوشمند اپل واچ و کامپیوتر مک به دست آمد که محصولات خود را بین بازه زمانی یاد شده خریداری نموده اند.

در نتیجه این نظرسنجی اما آمده بود که 4 مدل آیفونی که اپل در سال 2020 راهی بازار کرد یعنی سری آیفون 12 که شامل مدل استاندارد و مینی و دو مدل پرو و پرو مکس هم می شوند، بیش از 63 درصد از سهم فروش بین آیفون ها در آمریکا را به خود اختصاص داده اند. در این بازه زمانی، مقدار فروش آیفون ها به وسیله فروشگاه های آنلاین و فیزیکی از 16 به 27 درصد افزایش پیدا کرد اما خرید گوشی از شرکت های مخابراتی از 77 به 66 درصد کاهش داشت. جالب اینجاست در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، گوشی های سری آیفون 11 پیروز شدند 65 درصد از فروش آیفون ها را به خود اختصاص دهند که این مقدار 2 درصد بهتر از عملکرد آیفون های تازه است.

طبق گفته های جاش لوئیتز، بنیان گذار Consumer Intelligence Research Partners، اپل بعد از گذراندن دوران کرونا و قرنطینه، عملکرد فوق العاده ای داشت و توانست با اعمال سیاست های درست، کاربران را مجاب کند گوشی های قدیمی خود را بازنشسته نموده و به خرید مدل های تازه و حتی در بسیاری مواقع، گران قیمت تشویق کند. در نتیجه انتظار داریم قیمت میانه فروش گوشی های اپل در سه ماه اقتصادی سوم افزایش داشته باشد که البته اپل دیگر در این رابطه جزئیاتی را ارائه نمی کند. بسیاری از این کاربران هم گوشی های خود را از فروشگاه های فیزیکی خود اپل خریداری می کردند و نه جای دیگری.

آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 بیشترین سهم از فروش گوشی های اپل را در طول سومین فصل اقتصادی داشتند

نکته جالب ماجرا، خرید گوشی های گران قیمت تر، مثلا آیفون 12 پرو مکس در طول بازه زمانی یاد شده بود. البته همانطور که گفته شد اپل چیزی در رابطه با قیمت میانه نمی گوید اما به گزارش Consumer Intelligence Research Partners، این مقدار به 869 دلار رسیده که اندکی به نسبت سه ماه منتهی به ماه مارس 2021 و بسیار زیاد به نسبت سه ماه منتهی به ژوئن 2020 افزایش داشته است.

به گزارش مایک لوین، هم بنیان گذار مؤسسه تحقیقاتی یاد شده، این اولین سه ماه در میان تمام سه ماه های قبل بود که مشتریان، گوشی های تازه خود را برای خرید مدل تازهتر مبادله می کردند (trade in به معنای تحویل گوشی قدیمی به شرکت به علاوه مبلغی پول و خرید مدل تازهتر). طبق اطلاعات به دست آمده از تحقیقات اجرا شده، به نظر می رسد کاربران دیگر تمایل به نگه داشتن گوشی های قدیمی ندارند و سهم گوشی های اپل که سه سال یا بیشتر از عمرشان گذشته بود بسیار کاهش پیدا نموده بود. در نتیجه کاربران گوشی های خود را حتی دو سال یا یک سال پس از خرید، برای خرید مدل گران قیمت تر و تازهتر معاوضه می کردند.

بعلاوه کاربران کمتری به معاوضه گوشی های خود رغبت نشان داده اند. این تحقیق نشان داده طی چهار سال گذشته، این اولین باری بوده که تعداد گوشی هایی که معاوضه شده اند تا این حد کاهش داشته است. کمی کمتر از 30 درصد کاربرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند آن ها گوشی هایی که سه یا بیش از سه سال در اختیار داشتند را برای خرید مدل تازه معاوضه کردند. در حالی که در سه ماه قبل، تعداد این کاربران حدود 5 درصد بیشتر بود. از طرفی در بازه زمانی مشابه در سال گذشته هم 33 درصد کاربران آیفون تازه خود را به وسیله معاوضه گوشی های قدیمی (سه سال یا بیشتر) خریداری نموده بودند.

کاربران برای معاوضه گوشی های خود دیگر مثل قبل منتظر نمی مانند

این نشان می دهد این روزها کاربران خیلی زود به خرید گوشی تازه روی می آورند و دیگر آیفون خود را برای مدت های طولانی نگه نمی دارند. در نتیجه همین موضوع هم هست که شرکت ها تعداد گوشی های فراوری شده خود را هر سال افزایش می دهند. چون کاربران خیلی زود تمایل به خرید گوشی تازهتر پیدا می نمایند. البته این در شرایطی است که سیاست معاوضه گوشی تازه با قدیمی وجود داشته باشد.

از طرفی باید به این موضوع هم اشاره کنیم که گوشی های سری آیفون 12 اولین سری از آیفون ها هستند که از اینترنت 5G پشتیبانی می نمایند و به همین دلیل کاربران زیادی برای خرید آن ها تمایل نشان می دهند. جالب اینجاست در حالی که در این سری مدل های ارزان قیمت و ارزان خوبی هم وجود دارد، باز هم کاربران تمایل بیشتری به خرید آیفون 12 پرو مکس نشان دادند. تا جایی که اکنون سهم این گوشی از بازار 23 درصد، یعنی مشابه سهم پرفروش ترین گوشی سال گذشته اپل یعنی آیفون 11 بود.

در این بین اما بودند آیفون هایی که هواداران زیادی نداشتند و ناامیدنماینده ظاهر شدند. این دو گوشی یعنی آیفون 12 مینی و آیفون XR متفقا با در اختیار داشتن 5 درصد از سهم فروش در رده آخر قرار گرفتند. البته علت اصلی نبود محبوبیت آیفون XR این است که این گوشی بسیار قدیمی شده و طبیعی است کسی برای خرید آن رغبت نداشته باشد. اما آیفون 12 مینی با اینکه قیمت مناسبی دارد و در دوره ای راهی بازار شده که کاربران علاقه نسبتا زیادی به گوشی های کوچک دارند، اما باتری فوق العاده ضعیفی در آن به کار رفته و بین قیمت و مشخصات آن هم تناسب خوبی وجود ندارد. در نتیجه شاهد چنین عملکردی از سوی آن هستیم و حتی صحبت این بود که اپل فراوری آن را متوقف یا در برترین حالت کاهش خواهد داد.

این طور که به نظر می رسد، اپل خیلی خوب توانسته در فراوری گوشی پرچم دار گران قیمت عملکرد خوبی در بازار داشته باشد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که این بازار مربوط به آمریکا است و تحقیقات هم فقط از 500 نفر به عمل آمد. در نتیجه نمی توان آن را به کل افراد همان بازار یا بازارهای دیگر تعمیم داد. با این حال می توان به نتیجه خوبی از مقدار محبوبیت گوشی های اپل در بین کاربران رسید.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 پرفروش ترین گوشی های اپل در سه ماه گذشته بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 پرفروش ترین گوشی های اپل در سه ماه گذشته بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید