ثبت ملی درخت گز بی بی دوست زابل

به گزارش وبلاگ معماری، درخت گز بی بی دوست شهرستان زابل، قدیمی ترین گونه گز شناسایی شده در کشور، با قدمتی حدود 500 تا 550 سال، در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی، ثبت ملی شد.

ثبت ملی درخت گز بی بی دوست زابل

صداوسیما: روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی،درخت گز بی بی دوست، در محوطه مزار بانو بی بی دوست زابل نهاده شده است و به علت مجاورت با این مزار، مقدس شمرده می گردد.

از نکات جالب توجه درباره محوطه مزار بی بی دوست این است که بنا بر باورهای محلی و به احترام بانوی به خاک سپرده شده در این مکان، ورود مردان، حتی نوزادان پسر به این مکان ممنوع است.

درخت گز با نام علمی Tamarix از گونه های بومی گرمسیری ایران است و بنا بر آنالیز های گیاه شناسان، این نوع درخت تا حدود هزار سال عمر می نماید.

پیش از ثبت درخت گز بی بی دوست،درخت گز کهنسال طبس در خراسان جنوبی و درخت کهنسال گز روستای دولت آباد سمنان با قدمتی کمتر در لیست میراث طبیعی ثبت ملی شده بودند.

در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی که 12 بهمن ماه 1400 برگزار گردید، 30 پرونده ثبتی میراث طبیعی از استان های خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و فارس

آنالیز شد و با توجه به گزارش های ارائه شده و آنالیز های به عمل آمده 26 پرونده مورد تایید اعضای شورا نهاده شد.

از دیگر آثار شاخص ثبت شده در این جلسه می توان به دریاچه تمی در خوزستان و دریاچه برم الوان در کهگیلویه و بویراحمد، آبشار آب تاف در خوزستان، نرگس زارهای بلبلک و جره در فارس و درختان کهنسال ارزشمند استان های مرکزی، فارس، خراسان جنوبی کهگیلویه و بویراحمد اشاره نمود.

منبع: توریسم آنلاین

به "ثبت ملی درخت گز بی بی دوست زابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی درخت گز بی بی دوست زابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید