تحریم ها، مانع چین از خرید نفت ایران و ونزوئلا نشد

به گزارش وبلاگ معماری، اطلاعات شرکت تحقیقات بازار کپلر نشان داد پالایشگاه های نفت چین 324 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا در سال 2021 خریداری کردند که حدود 53 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت. این بیشترین مقدار واردات از سال 2018 بود که چین 352 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریداری نموده بود.

تحریم ها، مانع چین از خرید نفت ایران و ونزوئلا نشد

خریداران چینی به خصوص پالایشگاه های خصوصی از موضع خصمانه واشنگتن در قبال ایران و ونزوئلا بهره بردند و به خرید نفت از این کشورها ادامه دادند. در حالی که همتایان آسیایی آنها خرید نفت ایران و ونزوئلا را متوقف کردند اما ریسک تحریم های واشنگتن از جمله از دست دادن دسترسی به سیستم اقتصادی آمریکا یا مسدود شدن دارایی ها در خاک آمریکا مانع از واردات نفت ایران و ونزوئلا به وسیله پالایشگاه های چینی نشد.

اشباع محموله های به فروش نرفته، افزایش قیمت های بین المللی و صدور سهمیه برای واردات بیشتر نفت، پالایشگاه های خصوصی را تشویق کرد نفت بیشتری از این دو کشور خریداری نمایند. این واردات معمولا در آمار گمرکی رسمی قید نمی شوند.

آنوپ سینگ، مدیر تحقیقات نفتکش در شرکت برائمر ای سی ام شیپ بروکینگ در این باره گفت: این افزایش خرید تحت تاثیر افزایش قیمت های جهانی روی داد که نفت ایران را حداقل 10 درصد مقرون به صرفه تر کرد.

طبق پیش بینی برائمر و شرکت مشاوره انرژی اسپکتس، واردات نفت تحریمی از سوی چینی ها سال جاری احتمالا در همین سطوح خواهد ماند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت نفت در بازار جهانی سال گذشته حدود 50 درصد صعود کرد و نفت تحت تحریم را مجذوب کننده تر کرد. به گفته اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا، قیمت نفت تحریمی همواره مقرون به صرفه تر است. قیمت های پایین در مقایسه با گریدهای محبوب دیگر همواره مشوق پالایشگاه های خصوصی چینی بوده است.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "تحریم ها، مانع چین از خرید نفت ایران و ونزوئلا نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها، مانع چین از خرید نفت ایران و ونزوئلا نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید