کرندغرب شهر ملی ابزارآلات فلزی می گردد

به گزارش وبلاگ معماری، سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از پیگیری برای ثبت ملی کرندغرب به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی سنتی اطلاع داد.

کرندغرب شهر ملی ابزارآلات فلزی می گردد

به گزارش دنیای سفر جبار گوهری در حاشیه نشست داوری منطقه ای مهر اصالت ملی صنایع دستی غرب کشور به میزبانی کرمانشاه که امروز(19 دی) برگزار گردید، در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به تعدد رشته های صنایع دستی در کرمانشاه، اظهارکرد: در حال حاضر حدود 60 رشته صنایع دستی در استان فعال است که بعضی از آنها پیشینه و قدمت بسیار زیادی دارند.

وی از گیوه، گلیم، سازهای سنتی، تنبور، زیورآلات سنتی، ابزارآلات فلزی، نمدمالی و موج بافی به عنوان رشته های دارای ریشه کهن در کرمانشاه نام برد و گفت: باتوجه به اینکه خاستگاه اصلی تعدادی از این رشته ها در بعضی از شهرها و روستاهای کرمانشاه بوده، از چندسال پیش به منظور حفظ، توسعه و ترویج آنها برنامه ثبت ملی این منطقه ها در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست میراث فرهنگی استان با بیان اینکه تا به امروز سه شهر و یک روستای استان در این زمینه به ثبت ملی رسیده اند، مطرح کرد: هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهر ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش به عنوان دهکده ملی سازهای سنتی به ثبت رسیده اند.

وی از برنامه ریزی برای ثبت شهر کرندغرب به عنوان شهر ملی ابزارآلات سنتی اطلاع داد و گفت: باتوجه به سفر مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی به استان از ایشان درخواست نموده ایم تا سفری به این شهر داشته باشد و مقدمات ثبت ملی آن را فراهم کنیم.

گوهری مطرح کرد: باتوجه به ظرفیت ها و قدمت بالای ساخت ابزارآلات فلزی در کرندغرب امیدواریم که بتوانیم با فراهم کردن مقدمات و پیگیری هایی لازم آن را به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی به ثبت برسانیم.

وی در ادامه به شرایط این روزهای صنایع دستی کرمانشاه اشاره نمود و گفت: شیوع بیماری کرونا طی دو سال اخیر همانند سایر حوزه های دیگر، صنایع دستی کرمانشاه را نیز تحت تاثیر قرار داد و مسائلی را برای فعالین این حوزه به همراه داشت.

سرپرست میراث فرهنگی استان یکی از مهمترین مسائل کنونی هنرمندان صنایع دستی را بحث عرضه و فروش محصولاتشان دانست و گفت: علیرغم اینکه میراث فرهنگی استان طی چندسال اخیر کوشش نموده تا برای برطرف این مشکل اقدام به احداث بازارچه های صنایع دستی کند، اما متاسفانه موانعی همانند عدم همکاری سایر دستگاه های ذیربط را شاهد بوده ایم.

وی ادامه داد: باوجود اینکه این اقدام می تواند به ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم شهرهای مختلف یاری و از طرفی زمینه معرفی فرهنگ و سنت اصیل آنها را فراهم کند، اما عملا این احساس در دستگاه های ذیربط همانند شهرداری ها وجود دارد که موانع سد راه بازارچه های صنایع دستی مشکل میراث فرهنگی است و باید خودش آن را حل نماید.

گوهری در سرانجام خواهان همکاری دستگاه های ذیربط برای احداث بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های مخلتف شد.

منبع: دنیای سفر

به "کرندغرب شهر ملی ابزارآلات فلزی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرندغرب شهر ملی ابزارآلات فلزی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید