بعیدی نژاد: انتها تحریم تسلیحاتی از دستاوردهای مهم برجام است، آمریکا در دیپلماسی خود علیه ایران مغلوب شد

به گزارش وبلاگ معماری، ایرنا نوشت: سفیر ایران در انگلیس خاتمه تحریم های تسلیحاتی کشورمان وفق قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد را از دستاوردهای مهم برجام توصیف و توضیح داد که آمریکا در دیپلماسی خود علیه ایران باخت.

بعیدی نژاد: انتها تحریم تسلیحاتی از دستاوردهای مهم برجام است، آمریکا در دیپلماسی خود علیه ایران مغلوب شد

حمید بعیدی نژاد روز یکشنبه (27 مهر 1399) طی گفت و گویی گفت: امروز روزی تاریخی برای جامعه بین المللی و به ویژه جمهوری اسلامی است. حداقل یک سال دولت آمریکا در کوشش مستمر بوده است که از تحقق یکی از دستاوردهای برجام که برطرف تمامی محدودیت های تسلیحاتی علیه کشورمان در چنین روزی باشد جلوگیری نماید.

وی اضافه کرد: امروز یکبار دیگر جامعه بین المللی از چندجانبه گرایی حمایت و با کوشش های آمریکا برای به شکست کشانیدن اجرای یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی بین المللی صریحا مخالفت نمود.

سفیر کشورمان در این رابطه یادآور شد: بر اساس مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت امروز تمامی محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران به عنوان یکی از اقداماتی که در قطعنامه بصورت اتوماتیک پیش بینی شده بود، ملغی می شوند.

وی سپس بیان داشت: امروز برای اولین بار بعد از بیش از ده سال، تمامی محدودیت های بین المللی در خصوص صادرات و واردات تسلیحات برای ایران انتها می یابد و جمهوری اسلامی بدون هیچ گونه محدودیتی می تواند بر اساس نیازهای دفاعی خود برای صادرات و واردات تسلیحات خود اقدام کند.

هیچ اقدام یکجانبه ای نمی تواند مانع اجرای قطعنامه شورای امنیت و برطرف محدودیت های تسلیحاتی علیه کشورمان گردد

بعیدی نژاد با بیان اینکه آمریکا تمامی اقداماتی را که برای جلوگیری از برطرف محدودیت های تسلیحاتی متصور بود، اتخاذ نمود ولی در کسب حمایت بین المللی و کسب حمایت شورای امنیت بازنده شد اضافه کرد: با عدم اتخاذ تصمیمی از سوی شورای امنیت، قطعنامه 2231 شورای امنیت از قبل پیش بینی نموده بود که دقیقا پنج سال پس از روز تصویب قطعنامه در چنین روزی تمامی محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران به صورت خود کار انتها پیدا می نمایند. بنابراین با توجه به شکست آمریکا در کسب حمایت شورای امنیت در ماه های گذشته، هیچ اقدام یکجانبه ای نمی تواند مانع اجرای قطعنامه شورای امنیت و برطرف محدودیت های تسلیحاتی علیه کشورمان گردد.

وی با بیان این مطالب توضیح داد: آمریکا در دیپلماسی خود بازنده شد و این یک واقعیت روشن است.

سفیر کشورمان درباره مواضع و اقدامات طرف های اروپایی در حوزه عملیاتی بیان داشت: در کنار حمایت های روسیه، چین واتحادیه اروپا، همراهی سه کشور اروپایی نقش مهمی برای حصول این نتیجه مهم برای اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت داشته است.

وی خاطر نشان کرد: سیاست حفظ برجام اهمیتی راهبردی برای سه کشور اروپایی از جمله انگلیس دارد و آنها حتی حاضر شدند که برای حفظ برجام، بانزدیکترین متحد استراتژیک خود یعنی آمریکا اختلاف عمیق داشته باشند.

سه کشور حاضر به کوتاه آمدن بر روی مواضع اصولی خود برای اجرای قطعنامه شورای امنیت نشدند

بعیدی نژاد متذکر شد که این اختلاف از جمله در خصوص اخیر مربوط به برطرف اتوماتیک تحریم های تسلیحاتی به اوج خود رسید ولی سه کشور حاضر به کوتاه آمدن بر روی مواضع اصولی خود برای اجرای قطعنامه شورای امنیت نشدند.

سفیر کشورمان با بیان این مطلب که این ایستادگی بر مواضع در مخالفت با آمریکا برای آنها به سادگی اتفاق نیفتاده و هزینه هایی را برای آنان در بر داشته استاضافه کرد: اما مجموعا نشان دهنده اهمیت راهبردی برجام برای نظام بین المللی است.

بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز 27 مهر همه محدودیت های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات اقتصادی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت ­های ورود یا عبور از قلمرو دولت های عضو ملل متحد که پیش از این علیه بعضی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت اتوماتیک پایان یافت.

جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز با انتشار بیانیه ای رسمی در خصوص انتها محدودیت های تسلیحاتی ایران تاکید نمود که بر اساس یکی از نوآوری­ های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت ­های تسلیحاتی و ممنوعیت­ های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه­­ جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "بعیدی نژاد: انتها تحریم تسلیحاتی از دستاوردهای مهم برجام است، آمریکا در دیپلماسی خود علیه ایران مغلوب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعیدی نژاد: انتها تحریم تسلیحاتی از دستاوردهای مهم برجام است، آمریکا در دیپلماسی خود علیه ایران مغلوب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید