بازرس اخراج شده وزارت خارجه آمریکا علیه پمپئو افشاگری کرد

به گزارش وبلاگ معماری، فارس نوشت: بازرس کل وزارت خارجه آمریکا که ماه گذشته میلادی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اخراج شد اطلاعات جدیدی درباره مسائل منجر به اخراج خودش پرده برداشته است.

بازرس اخراج شده وزارت خارجه آمریکا علیه پمپئو افشاگری کرد

استیو لینیک، بازرس اخراج شده، در یک جلسه استماع در کنگره روز چهارشنبه گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از شفاف سازی درباره تصمیم دولت آمریکا برای اعلام شرایط اضطراری با ایران جهت فروش سلاح به عربستان سعودی خودداری کرده است.

پشت پرده های تصمیم ترامپ

در روزهای گذشته، اقدام دونالد ترامپ در اخراج لینیک به آشکار شدن ابعاد جدیدی از تصمیم او برای اعلام شرایط اضطراری در تنش ها با ایران برای فروش سلاح به عربستان سعودی منجر شده است.

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نخستین فردی بود که گفت اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ممکن است با تحقیقات او درباره اعلام شرایط اضطراری با ایران مرتبط بوده باشد.

پس از او، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم دولت ترامپ را جعلی توصیف کرد و از او خواست در این باره توضیح دهد.

دولت دونالد ترامپ روز سوم خردادماه سال 1398 گفت قصد دارد به دلیل شرایط اضطراری در تنش ها با ایران قصد دارد بدون مشورت با کنگره به عربستان سعودی سلاح بفروشد.

رئیس جمهور آمریکا در صورت اعلام شرایط اضطرار ملی می تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

این تصمیم فوراً با مخالفت های نمایندگان کنگره روبه رو شد و مجلس سنای آمریکا روز30 خرداد 98 (20 ژوئن 2019) طرحی را به تصویب رساند که خواستار لغو برنامه دولت برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی بود.

دونالد ترامپ سوم مردادماه این مصوبه را وتو کرد و نمایندگان کنگره از دو سوم رأی لازم برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار نبودند.

نماینده های دموکرات کنگره تحقیقاتی را برای بررسی اخراج لینیک آغاز کرده اند. لینیک در جلسه امروز کنگره گفته است: من به پامپئو گفتم طبق مفاد قانون سرویس خارجی 1980 بررسی نحوه اجرای سیاست های وزارت خارجه در حیطه وظایف بازرس کل است.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "بازرس اخراج شده وزارت خارجه آمریکا علیه پمپئو افشاگری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازرس اخراج شده وزارت خارجه آمریکا علیه پمپئو افشاگری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید