آشنایی با تاریخچه ساعت سوئیسی

به گزارش وبلاگ معماری، ساعت سوئیسی

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید هیچ چیز به میزان ساعت سوئیسی دقیق نیست! ساعت سوئیسی در سرتاسر دنیا معروفیت دارد و جزء گرانقیمت ترین و برترین ساعت های دنیا به شمار می فرایند. اما چطور کشوری کوچک در بین کوه های آلپ توانسته بر صنعت قدرتمند و ثروتمند ساعت سازی تسلط پیدا کند؟ ساعت سازی سوئیس از چه زمانی آغاز شد و چطور به این معروفیت و محبوبیت رسید؟ با خبرنگاران همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر تاریخچه ساعت سوئیسی!

آشنایی با تاریخچه ساعت سوئیسی

تاریخچه ساعت سازی در سوئیس

ساعت سازی به شکل و شمایل امروزی در قرن 14 به وجود آمد. البته این صنعت تا مدت ها به سوئیس پا نگذاشته بود و در قرن 16 بود که بالاخره سوئیس با این حرفه آشنا شد. پناهنده های هیوگنوت (Huguenot) از فرانسه فرار کردند و در ژنو ساکن شدند. این افراد در ژنو مغازه های ساعت سازی باز کردند و به این ترتیب جامعه سوئیس با این صنعت آشنا شد. اسناد و نوشته ها نشان می دهند که در سال 1554 ساعت سازها در ژنو حضور داشتند و به فعالیت مشغول بودند.

ورود پناهنده ها به ژنو مصادف بود با سلطه جان کالوین بر ژنو. هرکس که امروزه ساعت سوئیسی دارد باید قدردان کوشش های او باشد. قواعد سختیگرانه ای که کالوین بر ژنو حاکم کرد باعث متولد شدن صنعت ساعت سازی در سوئیس شد. اصلاحات پروتستان ها منجر به مجموعه قوانینی شد که استفاده از هرگونه زیورآلات را ممنوع می کرد. در آن موقع، شهر ژنو به علت صنعت جواهرسازی اش معروفیتی دنیای داشت و بسیاری از افراد از زیورآلات مختلف استفاده می کردند. اما با اعمال قانون نو، مردم سوئیس در پی جایگزینی برای جواهرآلات می گشتند و این موضوع فرصت را برای توسعه و توسعه استفاده از ساعت مهیا کرد.

خوشبختانه، ساعت به عنوان زیورآلات محسوب نمی شد. بنابراین، ساعت سازان بستر را مهیا دیدند و در غیاب جواهرآلات و زیورآلات آغاز به ساخت ساعت هایی نفیس و شیک کردند. مردم روز به روز استقبال بیشتری از این ساعت ها کردند و آن را به عنوان وسیله ای لوکس و مجلل استفاده می کردند. با توسعه حرفه ساعت سازی در سوئیس به زودی اولین اتحادیه ساعت سازان در دنیا در شهر ژنو تاسیس شد و ساعت سازی رونق و رشد زیادی پیدا کرد. به مرور این شهر کوچک در کنار دریاچه ژنو مملو از ساعت سازانی از سرتاسر دنیا شد و بسیاری از آن ها بعدها به برندهای مشهور ساعت سازی تبدیل شدند.

در طول قرن نوزدهم صنعت ساعت سازی سوئیس به سرعت شکوفا شد و رونق زیادی پیدا کرد. جالب است بدانید که بعضی از اولین ساعت سازان سوئیسی در واقع، دهقانان و کشاورزان بودند! دهقانان سوئیسی در دوران زمستان که نمی توانستند کشاورزی نمایند به ساخت قطعات ساعت مشغول می شدند که همین امر باعث شکوفایی و توسعه ساعت سازی این کشور شد. در سال 1850 کشور سوئیس سالانه بیش از 2 میلیون ساعت فروخته بود که این رقم در مقایسه با 200000 عدد ساعت که به وسیله کشور رقیب، یعنی انگلیس فروخته بود واقعا قابل توجه است. از آن موقع تا به امروز صنعت ساعت سازی سوئیس پیشرفت های زیادی داشته است و ساعت ها به مرور ظریف تر و مقرون به صرفه تر شدند و برای عموم مردم در دسترس تر شدند. بعلاوه اشکال و فرم های مختلفی از ساعت به بازار عرضه شد که این استراتژی برای شکوفایی برندهای مختلف بسیار تاثیرگذار بود. به این ترتیب شرکت های مختلف ساعت سازی توانستند در کنار یکدیگر رشد نمایند و به فروش محصولات خود بپردازند.

رقبای ساعت سوئیسی

البته فروش ساعت و حفظ سلطه بازار همواره برای سوئیسی ها آسان نبوده است. ساعت سازهای آمریکایی به زودی وارد رقابت شدند و رقابت را برای سوئیسی ها سخت کردند. سوئیسی ها مجبور شدند برای باقی ماندن در صنعت دست به ابتکارات زیادی بزنند. به این ترتیب در سال 1926 شرکت ساعت سازی رولکس اولین ساعت ضدآب دنیا را فراوری و به بازار عرضه کرد. این ساعت و اختراعات دیگر باعث شد که ساعت سوئیسی به نامی مشهور و معتبر تبدیل گردد و رقبا را از میدان به در کند.

در قرن نوزدهم دو جنگ دنیای باعث رکود صنعت ساعت سازی شدند اما نتوانستند آن را از بین ببرند. انعطاف پذیری صنعت ساعت سازی باعث در طول جنگ های دنیای هم بتواند به فروش ساعت هایش ادامه بدهد و کاملا از پا نیفتد.

در دهه 1970 صنعت ساعت سازی سوئیس باردیگر با رقبایی سرسخت روبرو شد. این بار ساعت های کواترز ژاپنی پا به عرصه وجود گذاشتند و رقابت تنگاتنگی با ساعت سوئیسی پیدا کردند. صنعت ساعت سازی دچار تزلزل شد و بین 1970 و 1980 این صنعت نیمی از کارکنانش را از کار اخراج کرد. در سال 1983 طراحی سوئیسی به نام نیکولاس هایک با ساعت سواچ توانست دوباره رونق را به ساعت سازی سوئیس بازگرداند.

اپل، رقیب نو ساعت سوئیسی

امروزه، ساعت سوئیسی بار دیگر رقیبی سرسخت پیدا نموده است و این بار ساعت های هوشمند اپل وارد بازار رقابت شده اند. شرکت اپل که بیشتر به خاطر موبایل های هوشمندش مشهور است وارد صنعت ساعت سازی هم شده است و به ویژه در سال 2017 توانسته رقبای سوئیسی اش را از میدان به در کند.

صنعت ساعت سازی سوئیس در طول سال های طولانی که از عمرش می گذرد با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است. این صنعت بارها دچار رکود شده و بار دیگر ققنوس وار سر از آتش بیرون آورده است. با این حال، همچنان ساعت سوئیسی به عنوان نهایت ظرافت و مهارت در ساعت سازی معروفیت دارد و ساعت هایش را در سرتاسر دنیا به فروش می رساند. اگر قرار باشد درسی از صنعت ساعت سازی سوئیس یاد بگیریم انعطاف پذیری و تطبیق با شرایط نو است. در هر دوره با ورود رقبای نو، ساعت سوئیسی توانسته به خوبی خود را با مد روز هماهنگ کند و باز هم در صدر صنعت ساعت سازی دنیای قرار بگیرد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "آشنایی با تاریخچه ساعت سوئیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تاریخچه ساعت سوئیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید